Inhoud van onze mediatraining

Wie de regels van het spel niet kent, waagt zich best niet op het speelveld. Daarom leren we je de denkwijze en de waarden van media en journalisten kennen. Inzicht in de journalistieke methodiek leert je hoe je tot een win-winverhouding met de media komt. Dat is de beste methode om ongeschonden je boodschap tot bij je doelpubliek te krijgen. Vervolgens zorgen we ervoor dat je zo goed mogelijk scoort in de media.

We gaan daarbij te werk in verschillende trainingsfases :

1. Gewenningstraining: wennen aan camera's, mediaheisa, tegenspraak en kritische vragen.

2. Theoretische training: Je leert je eigen nieuwswaarde bepalen. Je definieert je kernboodschap en je leert bepalen hoe je die boodschap een goede verpakking kan geven. Dat wordt de basis van je verhaal.

Vervolgens leer je een sterkte-zwakte analyse van je boodschap te maken.

Een goede mediatrainer weet waarvoor hij je daarbij moet waarschuwen ("als je dit vertelt dan zal dat zó worden weergegeven en zal het publiek er dát van bijblijven") en wat hij moeten aanmoedigen ("zoals je het nu vertelt snappen de mensen wat je bedoelt" of "deze uitspraak wordt absoluut uitgezonden of geciteerd").

We zorgen dus dat je weet wat je wil zeggen en ook wat je vooral niet wil zeggen
En dat je weet hoe je zelfbewust maar niet arrogant en agressief vragen kan beantwoorden.

(in optie : organisatie van een persconferentie, doorlichting van het extern communicatiebeleid )

3. Interviewtraining:

We brengen de theorie in praktijk en leren hoe we standpunten, boodschappen brengen voor de camera.

  • De one-on-one interviewsituatie
  • Het journaalinterview
  • Het tv-debat
  • Het scherpe duidinginterview